Ja sitten Holjan historian oppitunti pikaisesti.
Holjassa on ollut arkeologisten löytöjen perusteella asutusta jo kivikauden aikana ja näistä on löytynyt todisteita ihan mökkimme läheltä. Siitä sitten päästäänkin historialliseen aikaan. Kouvalasta on nimittäin löydetty viikinkiaikaisia hautoja ja sieltä aseita mm. kirveitä. Kouvala kuului Tuuloksen suurpitäjään keskiajalla ja siitä on sittemmin muodostunut Luopioisten kunta ja myös sen sisälle Holja-niminen kyläyhteisö vanhan Kouvalan sydämeen.
Kukkian ja Haltiaselän erottaa Holjansalmi ja tätä kautta on kulkenut merkittävä tieyhteys pohjoisesta etelään päin Hämeenlinnan suuntaan. 1700-luvulta lähtien tätä tietä myöten on kulkenut myös eräs Suomen postiteistä. Lisäksi hieman myöhemmin tätä kautta meni Tampereen suunnasta tie itä-länsi suuntaisesti, joten näiden teiden risteyskohtaan muodostui Holjan kyläyhteisö.
Holjansalm 1700-luvulla. Mökkimme sijaitsee vasemmalla puolella tienmutkassa, josta myös nykyinen tie kulkee. |
Varsinaisen kasvusysäyksen Holja sai kun 1800-luvulla sinne perustettiin saha, joka toimi aina palamiseensa asti 1950-luvulle (rauniot purettiin 1970-luvulla). Sahan perustamisen jälkeen rakennettiinkin runsaasti taloja joista tietysti tunnetuin on yli sata vuotta vanha Taavan tupa ja rinkelikauppa, josta olettekin jo jotakin kuulleet. Kyläyhteisössä on ollut runsaasti myös muita liikkeitä ja ainakin 3:ssa muussakin talossa on ollut liiketoimintaa. Lisäksi Holjassa oli melko iso mylly aikoinaan.
Koska kyläyhteisö sijaitsee näin merkittävässä teiden risteyskohdassa ei ihme että se on ollut myös paikallisen liikenteen solmukohta. Kuulimme tuossa vanhempia kyläläisiä haastatellessamme, että parhaimmillaan talomme edustalta on lähtenyt 60 bussivuoroa päivittäin Tampereen, Padasjoen ja Hämeenlinnan suuntiin, eli ei ihan vähäistä toimintaa :D Linja-autoliikenne aloitettiin jo niinkin varhain kuin 1920-luvulla. Jolloinkin linja-autoliikenteen kultavuosina on tapahtunut se josta kerroimme jo aikaisemmassa blogikirjoituksessa, eli humalainen bussikuski on ajanut tien vierellä sijaitsevan kuistimme kumoon, jolloin pääsisäänkäynti on siirretty pihan puolelle.
Jos sahan omistajat ja ympärillä olleet varakkaat maanomistajat (olemmehan sentään tunnetulla ja hedelmällisellä Sydän-Hämeen viljelyalueella) olisivat saaneet suunnitelmansa lävitse, Päijänteen halki kulkeva rautatie olisi rakennettu niin että eräs sen asemapaikoista olisi ollut Holja!!! Eli millainenkohan paikka Holja olisikaan nykyään :D
Viimeisimpänä mutta ei vähäisimpänä tiedonmurusena saimme selville että myös meidän talossamme on joskus ollut jopa tuotantoeläimiä. Koska kuitenkin taloja on useita eikä juuri kenelläkään ole navettoja niin eläimet pidettiin yhteislaitumella viereisen järven suuremmassa saaressa.
Nykyään kylä on virkeä varsinkin kesäisin ja kyläyhteisö on tiivis, eli apua saa naapureilta aina kun pyytää ja tarvii. Kaupat ja palvelut ovat 10 minuutin pyörämatkan päässä Luopioisissa, joka toimi aina vuoteen 2007 Luopioinen nimisen kunnan keskuksena ennenkuin kunta liitettiin osaksi Pälkänettä. Lisäksi Tampere ja Hämeenlinna ovat 45 minuutin ajomatkan päässä, joten tarvittaessa pääsee helposti näihinkin paikkoihin.
Jälkimaininta: Kiitoksia Markukselle. Uusimaa lehdessä numero 70, päivätty 13.09.1898 (http://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/secure/showPage.html?action=page&type=lq&conversationId=3&id=553240&pageFrame_currPage=1) on kaksi merkittävää uutista. Rautatien rakentaminen Tampereelta Luopioisten kautta Lahteen, sekä Itävallan Keisarinna Sissin murhauutinen.
Jälkimaininta: Kiitoksia Markukselle. Uusimaa lehdessä numero 70, päivätty 13.09.1898 (http://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/secure/showPage.html?action=page&type=lq&conversationId=3&id=553240&pageFrame_currPage=1) on kaksi merkittävää uutista. Rautatien rakentaminen Tampereelta Luopioisten kautta Lahteen, sekä Itävallan Keisarinna Sissin murhauutinen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti